CDI
Centrul de informare şi documentare este amplasat la mansardă (et. 2); deţine o sală mare de lectură şi un spaţiu în care s-a realizat depozitul de carte.
În CDI există un număr de 8262 volume (dicţionare, literatură română, literatură universală, literatura pentru copii, carte străină, enciclopedii etc
CDI din şcoala nostră este dotat cu 6 calculatoare cu conexiune la internet, videoproiector Canon, televizor Panavisoin si DVD player Sony, dvd-uri (educative – lb engleză, chimie, biologie, geografie, matematică şi animaţii), flip chart;
Sala de lectură este spaţioasă şi poate primi până la 30 de cititori (elevi sau cadre didactice
În CDI au loc, periodic, diverse activităţi: concurs de poezii, poveşti, ghicitori, activităţi audio—video, intâlniri tematice, activităţi prilejuite de diverse evenimente, ateliere de creaţie, activităţi specifice în “Săptămâna Altfel”, activităţi recreative etc
De asemenea, CDI găzduieşte şedinţe ale Consiliului profesoral, şedinţe cu părinţii, cercuri pedagogice, cursuri de perfecţionare organizate de CCD, comisii metodice, concursuri, olimpiade, etc
Cabinet Logopedie
În vederea celor arătate mai sus s-a constituit la începutul anului şcolar Comisia de disciplina elevi si prevenirea violenţei în mediul şcolar la SCOALA GIMNAZIALA TARLUNGENI, având următoarea componenţă:
- Responsabil: Pacurar Lucian
- Responsabil adjunct: BUTCARU FELIX, FEJER ANIKO
- Membrii implicati: personal didactic
- Mediatorii scolari
Fenomenul de violenţă privit în ansamblu este unul complex, având caracteristici particulare specific tipului de violenţă despre care vorbim. Fiind o ramură a fenomenului de violenţă în general, violenţa în şcoală poate fi definită ca „orice formă de manifestare a unor comportamente violente” precum:
- Exprimare inadecvată sau jignitoare, cum ar fi: poreclire, tachinare, ironizare, imitare, ameninţare, hărţuire;
- Bruscare, împingere, lovire, rănire;
- Comportament care intră sub incidenţa legii (viol, consum şi comercializare de droguri, vandalism- provocare de stricăciuni cu bună ştiinţă, furt) ;
- Ofensa adusă statutului / autorităţii cadrului didactic (limbaj sau conduit ireverenţioasă faţă de cadrul didactic) ;
- Comportamentul şcolar neadecvat: întârzierea la ore, părăsirea clasei în timpul orei, fumatul în şcoală şi oricare comportament care contravine flagrant regulamentului şcolar în vigoare.
La nivelul şcolii a existat o permanenta preocupare pentru rezolvarea din faşă a tuturor tipurilor de conflicte care apar pe parcursul desfăşurării procesului instructive educative şi nu numai, existând o comunicare optimă între toţi factorii care pot avea un rol în rezolvarea conflictelor (elevi-părinţi-cadre didactice-poliţie-biserică-primărie).
OBIECTIVE
- Prevenirea şi combaterea agresiunilor fizice, verbale sau de altă natura care pot apărea în cadrul şcolii;
- Conştientizarea existenţei problemei violenţei în societate şi mediul şcolar de către elevi, părinţi, cadre didactice şi crearea unui cadru formal de dezbatere a acestei probleme la nivelul şcolii;
- Oferirea de alternative educaţionale pentru petrecerea timpului liber prin activităţi extracurriculare;
- Consilierea psihopedagogică a elevilor;
- Organizarea unor activităţi pe teme de Managementul conflictelor;
- Cunoaşterea şi aplicarea prevederilor Legii 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului şi a altor documente referitoare la reducerea fenomenului de violenţă în mediul şcolar şi creşterea siguranţei în unităţile de învăţământ.
ASPECTE VIZATE
- Implementarea unor activităţi de monitorizare şi conştientizare a problematicii violenţei şcolare în rândul diferitelor categorii de actori şcolari şi la nivelul opiniei publice, în scopul sensibilizări acestora;
- Realizarea comunicării interinstituţionale;
- Formarea atitudinii responsabile faţă de comportamentul propiu şi al celorlalţi în condiţiile cunoaşterii şi înţelegerii drepturilor şi îndatoririlor.
MĂSURI ŞI ACŢIUNI
- Colectarea datelor prin intermediul chestionarelor pentru elevi şi a ghidurilor de interviu pentru cadre didactice şi părinţi (pentru: identificarea formelor curente de violenţă din şcoală, identificarea contextului în care apare violenţa şcolară, cunoaşterea actorilor principali în situaţiile de violenţă, aflarea opiniilor elevilor, ale cadrelor didactice, ale părinţilor);
- Diseminarea informaţiilor centralizate în urma prelucrării datelor din chestionare;
- Dezbateri referitoare la securitatea şi siguranţa elevilor în şcoală, la necesitatea purtării de către elevi şi profesori a unor semen distincte;
- Prelucrarea cu elevii şi părinţii, afişarea reglementărilor privind ordinea interioară, a măsurilor şi planurilor de acţiune;
- Înregistrarea actelor de violenţă pe baza unei fişe avizate;
- Întroducerea unor teme privind violenţa în şcoală şi măsurile de prevenire a acesteia, în programarea orelor de dirigenţie;
- Realizarea campaniei de prevenire şi combatere a consumului de substanţe etnobotanice;
- Formarea unor echipe operative formate din psihologul şcolar, diriginţi, membri ai Comisiei de prevenire şi combatere a violenţei, părinţi, reprezentanţi ai Poliţiei;
- Realizarea acordurilor de parteneriat între şcoală şi Grupul Local de Sprijin, între şcoală şi Postul de Politie Tarlungeni;
- Cooperarea interinstituţională şcoală-CJRAE în vederea desfăşurării, în bune condiţii, a activităţilor din cadrul proiectelor educaţionale;
- Consilierea individual şi de grup a elevilor în vederea prevenirii comportamentelor agresive;
- Implicarea elevilor şi a profesorilor diriginţi în activităţile dedicate fenomenului de violenţă;
- Dezvoltarea preocupărilor sportive prin participarea la activităţi şi concursuri cu caracter sportiv (fotbal);
- Monitorizarea elevilor cu tendinţe de comportament violent;
- Oferirea de suport educaţional şi consiliere pentru părinţi, atât pentru cei cu copii cu probleme de gestionare a comportamentui violent cât şi în general (activităţi de consilere în orele de întâlnire cu părinţii,lectorate,convorbiri cu consilierul psiholog al şcolii);
- Monitorizarea elevilor cu număr mare de absenţe şi consilierea acestora pentru a nu desfăşura activităţi şi comportamente cu potenţial violent;
- Activităţi de gestionare pe cale amiabilă a altercaţiilor ce au apărut în mediul elevilor, observându-se remedierea comportamentului;
- Activităţi pentru prevenirea şi combaterea violenţei în cadrul Programului “Şcoala altfel.Sa stii mai multe, sa fii mai bun”.
ACTIVITĂŢI DERULATE
- “Campionatul bunelor maniere şi al toleranţei” din cadrul proiectului “
- Săptămâna antiviolenţă”;
- “Violenţa arma celor slabi”- dezbatere;
- “Violenţa lasă urme….şi în suflet”- concurs între clase pe tema creării unor materiale informative;
- “Să ne consumăm energia prin sport” – campionat de fotbal;
- “Ziua fără violenţă în şcoală”;
- “Discriminare şi şanse egale la educaţie”;
- “Comunicarea-cheia prevenirii violenţei în şcoală”.
ANALIZA SWOT a activităţii comisiei:
PUNCTE TARI
- Modalităţi de asigurare a protecţiei şi pazei unităţii de învăţământ;
- Existenţa unei procedure şi a unui sistem de monitorizarea a intrării persoanelor străine în incinta unităţii;
- Implicarea tuturor membrilor comisiei;
- Implicarea consilierului educativ.
PUNCTE SLABE
- Legătura cu părinţii copiilor cu probleme disciplinare uşor deficitară;
- Implicarea părinţilor în remedierea manifestărilor negative a fost sporadică;
- ”Acoperirea” vinovaţilor pentru manifestările violente de către colectivul clasei.
AMENINŢĂRI
- Situaţia economico-socială precară;
- Lipsa timpului petrecut de părinţi împreună cu copiii lor;
- Lipsa de interes în ceea ce priveşte nevoia de educaţie.
OPORTUNITĂŢI
Deschiderea comunităţii pentru sprijinirea şcolii în combaterea actelor de indisciplină: Poliţia si Politia Comunitara, Asistenţa sociala.
SOLUŢII POSIBILE DE REMEDIERE
- Permanentizarea legăturii între toţi factorii care au responsabilităţi în acest domeniu;
- Aplicarea sancţiunilor prevăzute în R.O.I.;
- Supravegherea mai atentă a elevilor în timpul pauzelor;
- Aplicarea procedurii de învoire a elevilor;
- Notarea fără excepţii a absenţelor în catalog
Responsabil:
Director